Hero archetype

Hero Archetype

Meesterlijkheid

Over het bereiken van meesterlijkheid door moed en doorzettingsvermogen. Over het maken van een betere wereld.

Kernwoorden: eerlijk / moedig / doortastend

Wie is de hero archetype?

De held ziet dat niet alles in de wereld goed gaat, maar gelooft in verbetering. Als je je schouders eronder zet kun je alles bereiken. Ontzettend goed worden in wat je doet is belangrijk voor de held. Het maakt hen trots op wat zij doen. Door je volle inzet te geven kun je groeien en het onmogelijke bereiken. De hero wil zichzelf bewijzen, aan zichzelf en aan de wereld om hen heen.

De held wordt getriggert door onrecht en het zwakke in de mens. Zij beschermen, zijn moedig en wagen hun leven om recht te doen. Omgevingen van de held zijn bijvoorbeeld: het slagveld, de straat of de politiek. Dit archetype moedigt anderen aan om vol te houden. Om discipline te hebben en energiek de uitdagingen aan te gaan. Beelden die hierbij passen stralen kracht en snelheid uit.

Er is een grote beschermingsdrang naar hen die zwak, onschuldig en fragiel zijn. Waar een probleem is wil de hero zijn of haar capaciteiten inzetten om dit op te lossen. Ze geven het goede voorbeeld en laten anderen weer in zichzelf geloven.

De hero zal zichzelf vaak niet als held zien, maar simpelweg iemand die doet wat hij of zij moet doen. Dit archetype houdt niet van nietsnutten, watjes en softies. Hij houdt van actie en functioneel bezig zijn. In het slechtste geval is de hero zelf een rotzak die kost wat kost de top wil bereiken. In het beste geval is de hero inspirerend en bereikt de top van het kunnen.

Strategie

De held roept op om in actie te komen. Zet zwakte om in kracht door middel van doorzettingsvermogen. Laten we ons inzetten voor maximaal resultaat en een betere wereld.

Levels hero archetype

1: Ontwikkel jezelf en wordt competent. Volhard in wat je doe, tegen de concurrentie of tegenstand in.

2: Je roeping en verantwoordelijkheid zijn belangrijk. Zet je in voor je gezin, je community of het vaderland.

3: Zet je kracht en competentie in om een verschil te maken in de wereld.

Archetype collage hero

Hero archetype producten of diensten

Consumenten die zich aangetrokken voelen tot een hero merk zijn niet per se zelf helden. Ze voelen zich aangetrokken, omdat ze dit graag zouden willen zijn.

Producten die mensen helpen om optimale prestaties te leveren passen hierbij. Zoals bijvoorbeeld sportkleding, waardoor de drager zich atletisch voelt. Merken die zich sterk inzetten voor een betere wereld, door duurzame of fair-trade producten passen ook bij de hero.

Ook diensten die zorgen voor een reddende daad passen bij dit archetype. Denk aan de brandweer, politie en het leger. Maar ook de pechhulp of elektricien die binnen een uur bij je is om een probleem op te lossen.

Mensen zijn op zoek naar echtheid en betekenis in hun leven. Ons leven kan soms als oppervlakkig of zelfzuchtig worden gezien. De hero is eerst gericht op zelfontwikkeling en daarna op het maken van een betere wereld. Hulporganisaties passen hier goed bij. Zij zetten jou als held neer, omdat je geld geeft anderen in nood te helpen.

Zet je een merk of product met het hero archetype neer? Je wordt niet alleen beoordeeld op de kwaliteit van je werk. Ook op je idealen voor een betere wereld. Hoe hoger je idealen, hoe hoger de loyaliteit. Mensen zijn ook bereid meer geld te betalen voor producten die in lijn zijn met hun normen en waarden.

Aantrekkingskracht: meesterlijkheid / moed / groei / ontwikkeling / verdediging / doorzettingsvermogen / discipline 

Afkeer of angst: incompetentie / lafheid / achteruitgang / zwakte / ondergang / onvermogen

Voorbeeld hero archetype: Nike commercial

Absoluut de koning van het hero archetype is Nike. Over de tijd heen hebben ze altijd het beeld vastgehouden van de winnaar. De held die moeilijkheden overwint door doorzettingsvermogen en daarmee de allerbeste wordt. Het mooie van Nike is dat ze alle levels van de hero aantikken. Op het primaire vlak: de winnaar, de allerbeste zijn in wat je doet. Op een dieper vlak: het geloof in de underdog en dat je een verschil kunt maken. Nike is ook een pionier in het omverhalen van het stereotype dat vrouwen zwak zijn of niet stoer mogen zijn.

Positief in beeld

De held geeft je het geloof dat alles mogelijk is als je alles geeft. Door deze krachtige persoonlijkheid weten ze mensen in beweging te krijgen. Neemt de held je mee dan heb je het gevoel dat je de wereld aankunt. De held is een voorbeeld voor anderen en inspireert om in beweging te komen. De winnaarsmentaliteit van een bedrijf zie je terug in de kwaliteit van hun producten. Ook is de held ideologisch gedreven en zetten ze zich sterk in voor een betere wereld.

Negatief in beeld

De valkuil van de held is dat zij teveel hooi op de vork neemt. Of mensen teveel pusht om maar te blijven presteren. Dit kan ervoor zorgen dat mensen niet goed mee kunnen komen en afhaken. Daarnaast kan de zelfverzekerde houding van de held ook gezien worden als arrogantie of verwaandheid. Ze staan niet meer open voor andere meningen of feedback. Ze zien zichzelf als beter dan de rest van de wereld, maar vervreemden zichzelf daarmee ook van de gewone man.

Past de hero archetype bij jou?

  • een innovatie is die de wereld verbetert
  • mensen helpt om op het toppen van hun kunnen te presteren
  • inspeelt op een groter, sociaal probleem en mensen vraagt om hier wat aan te doen
  • een duidelijke concurrent of tegenstander heeft die het wil verslaan
  • mensen helpt motiveren en presteren
  • zichzelf en hun klanten ziet als goed en moreel

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: politiek / sport / activisten / noodsituatie dienstverlening  / outdoor / gereedschap of uitrusting / hulporganisatie

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Gladiator / Arrow / Seline Williams / Martin Luther King

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype