Everyman archetype

Everyman Archetype

Verbinding

We zijn allemaal gewoon maar mensen, laten we ons verbinden.

Kernwoorden: vriendelijk / bescheiden / authentiek

Wie is de everyman archetype?

De everyman is de gewone man of vrouw, die net zo is als ieder ander. Je ziet het gelijk aan de kleding, netjes, maar weinig opvallend. Hij of zij gebruikt geen straattaal of elitaire vorm, maar praat gewoon normaal. De everyman vindt dat iedereen gelijkwaardig is en er toe doet. Het goede in het leven behoort dan ook iedereen toe als een basisrecht en niet door eigen verdiensten. Hij loopt niet gelijk achter de mensen aan met het meeste succes, maar zijn hart gaat uit naar de underdog.  Een goed netwerk waarin men elkaar helpt is belangrijk voor gelijke kansen. De everyman helpt zijn buurman, ook als hij deze niet mag.

De everyman verlangt er niet naar om speciaal te zijn of op te vallen, maar wil simpelweg opgaan in de groep. Bij anderen horen geeft een kalm en prettig gevoel. Dit archetype neemt zichzelf niet al te serieus en kan lachen om zijn of haar eigen onvermogen. Ze houden van echtheid en zijn op zoek naar echte vrienden. Ze hebben een hekel aan iemand die gemaakt overkomt. Ook zijn ze niet op zoek naar glamour of luxe.

Je herkent de everyman in je goede buur. Hij is betrouwbaar en door zijn werk goed uit te voeren, zorgt hij voor brood op de plank.

Strategie

Wij zijn hetzelfde, dus laten we ons verbinden. Als we elkaar met vriendelijkheid en eerlijkheid behandelen dan kunnen we in harmonie met elkaar leven.

Levels everyman archetype

1: Vermijd eenzaamheid en vervreemding. Hoor ergens bij.

2: Leer je verbinden met anderen, pas ergens bij, doe mee, accepteer hulp en maak vriendschappen

3: Kijk verder dan je eigen behoeften. Heb respect voor iedereen en zet je in voor gelijke kansen.

Archetype collage everyman

Everyman archetype producten of diensten

Merken met het everyman archetype verzekeren je dat je goed bent zoals je bent. Ze spelen in op een soort groepsgevoel. Winkels met dit het everyman archetype zijn vaak gericht op gezinnen of de werkende middenklasse. Ze lijken niet heel uitgesproken, maar zijn effen met weinig opsmuk. Producten zijn van gemiddelde tot lage kwaliteit. Er is veel aandacht voor jou als persoon, bijvoorbeeld door een vriendelijke goedemorgen.

Eenzaamheid komt steeds meer voor onder mensen, zelfs bij hen die volop in het leven lijken te staan. Juist in alle drukte kan het maken van echte verbinding moeilijk zijn. Er is simpelweg minder tijd om met vrienden even de stad in te gaan, vrije tijd te hebben of even iets leuks met de kinderen te doen. Hoe minder emotionele verbinding een mens heeft met anderen, hoe meer aantrekking deze zal voelen in commerciële vervanging. Met je merk kun je hierop inspelen door mogelijkheden te bieden die leiden tot meer verbinding met anderen.

Everyman archetype organisatie

In deze organisaties wordt iedereen als waardevol gezien en gerespecteerd. Trek kleren aan waar jij je lekker in voelt. Managers zijn niet direct te herkennen aan hun uiterlijk en gaan vriendschappelijk om met werknemers. Ook de zwakste schakel in de keten wordt gezien en geholpen. Beslissingen worden democratisch genomen, waarbij iedereen zijn mening mag geven. Er is geregeld een gemoedelijk feestje met een barbecue en een babbeltje.

Aantrekkingskracht: verbinden / samen zijn / gelijkheid / inclusiviteit / gemeenschap / betrokken / authentiek

Afkeer of angst: buitengesloten worden / opvallen / isolatie / vijandelijkheid / onrust / anders zijn

Voorbeeld everyman archetype: IKEA commercial

Hét voorbeeld van een everyman merk is IKEA. Ze positioneren hun producten als passend bij iedereen en bedrukken zo de gelijkheid. Welk huis heeft nou helemaal geen spullen van IKEA? Een positief merk dat vriendelijkheid en gemak uitstraalt. Doordat het zo warm en toegankelijk is voelt het onbewust ook veilig aan. Hier mag je zijn wie je bent en voor iedereen is een passende omgeving. 

Positief in beeld

De gewone man vormt voor niemand een bedreiging, daarom maakt hij snel vrienden. Hij wordt gezien als betrouwbaar en stabiel. Merken binnen dit archetype focussen zich vaak op het middensegment in de markt. Het deel dat er niet onder- of bovenuit steekt, maar wel een groot gedeelte is van de gehele markt beslaat. Daarmee is er genoeg mogelijkheid om een juiste afzetmarkt te vinden en winst te maken.

Negatief in beeld

De gewone man vindt het fijn om zich naar anderen te conformeren en verbinding te zoeken. Valkuil hierbij is dat hij niet meer opvalt en men niet zo goed weet waar hij nu voor staat. Een andere schaduwkant is dat hij zichzelf zoveel wegcijfert dat hij zichzelf verliest. Daarmee is hij prooi voor uitbuiting, van zichzelf, maar ook van anderen.

Past de everyman archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • mensen helpt zich thuis te voelen
  • mensen het gevoel geeft dat ze er toe doen
  • past bij algemeen dagelijks gebruik
  • gemiddeld tot laag geprijsd is
  • gemaakt of verkocht in een huiselijke organisatie
  • zich onderscheidt van hoog geprijsde en luxe producten

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: huishoudelijke producten / voedingsmiddelen / kleding / basisproducten

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: je buurman of buurvrouw / je broer of zus

Meer lezen over archetypes?

Brand Persona
Ruler archetype