Innocent archetype

Innocent Archetype

Veiligheid

Over het ervaren van geluk. Een verlangen naar puurheid, goedheid en eenvoud.

Kernwoorden: optimisme / eerlijkheid / bescheiden / vertrouwen

Wie is de innocent archetype?

De innocent in ons wil in het land wonen waar je gewoon jezelf kunt zijn. Jij mag zijn wie jij bent en ik wie ik ben. De innocent die tot ons spreekt heeft een belofte: het leven hoeft niet moeilijk te zijn en je kunt gelukkig zijn. Wees jezelf en leef een mooi leven in lijn met je beste waarden. Volg deze simpele richtlijnen en jij bent op weg naar geluk.

Mensen die zich hiertoe aangetrokken voelen  hebben het verlangen naar het perfecte werk, de perfecte partner en het perfecte leven. De innocent doet de belofte dat dit te bereiken is. Ons leven kan paradijselijk zijn. Mocht je het paradijs niet halen dan is er verlossing. Uitdagingen, stagnatie en tegenslagen kunnen ons uiteindelijk leiden naar een beter leven met een happy ending.

Vandaag de dag leven we in een complexe en drukke wereld waar van alles gebeurd. We willen onszelf en onze kinderen hiervoor beschermen. Sommige ouders doen er alles aan om hun kinderen niets te laten missen. Ouders willen hun kinderen gelukkig zien en ze afschermen van het kwade. Een paradijselijk gevoel in een wereld die lang niet altijd zo utopisch is.

De innocent heeft ook veel connectie met de natuur en een natuurlijke manier van leven. Beeld je een bloementuin in met vlinders en een vriendelijk zonnetje. Producten met een organisch component hebben hier raakvlak mee. Denk ook aan Gandhi die een vredelievend en eenvoudig leven predikte. De innocent heeft ook een hang naar nostalgie. Ze vormt daarbij een optimistisch beeld van vroeger: een leven vol eenvoud dat een authentiek en positief gevoel oproept. Ze gaat graag terug naar fundamentele waarden en simpele genoegens. Het leven is vaak gejaagd en steeds meer omringt met technologie. De innocent wil juist vrede, kalmte en natuurlijkheid.

Vaak heeft de innocent veel vertrouwen in de ander. Soms op kinderlijk en naïef niveau. Ze heeft vertrouwen in de overheid en instituties en verwacht dat zij het goede zullen doen. Daarbij ligt ook een sterk vertrouwen in dat de ander bezig is met wat zij nodig heeft en daarop gericht is.

Ze kunnen een hekel hebben aan personen die klagen of negatieve energie verspreiden. Soms zullen ze liever ontkennen dat bepaalde problemen bestaan, omdat dit hun leven overhoop haalt.

Strategie

De innocent weet in een complexe en drukke wereld het leven simpeler te maken. Zij trekt mensen aan door daarvoor in de plaats rust en geluk te bieden. Doe de dingen op deze simpele manier en het leven is goed.

Levels innocent archetype

1: Krijg zonder al te veel moeite het beste. Sta met kinderlijke eenvoud, naïviteit, afhankelijkheid, gehoorzaamheid en vertrouwen in het leven.

2: Vernieuw jezelf vind een weg naar het goede. Kies voor moraal in plaats van immoreel en vriendelijkheid in plaats van hebzucht. 

3: Weet wie je bent als persoon. Zie keuzes in een bredere context, herken de beperkingen, maar kies voor een focus op het goede.

Archetype collage innocent

Innocent archetype organisatie en producten

Innocent bedrijven of organisaties zijn bijvoorbeeld gericht op gezinnen. Het zijn ook organisaties die niet teveel met zichzelf bezig zijn en in een eenvoudige levensstijl geloven. Vaak niet enorm innovatief, maar meer gericht op voorspelbaarheid en zekerheid. De dingen blijven zo lang mogelijk zoals ze zijn, wat een bepaalde geruststelling geeft. McDonalds en Coca Cola zijn hier mooie voorbeelden van. Zij geven mensen de garantie dat je dezelfde burger of hetzelfde glas cola krijgt waar je ook bent. Binnen organisaties willen werkgevers en werknemers ook vaak goed weten wat van hun verwacht wordt. Ze zijn gehoorzaam en volgen de regels. Daarvoor in de plaats verwachten ze zekerheid en zorg.

Organisaties focussen zich op loyaliteit. Innocents houden van voorspelbaarheid en willen graag de dingen houden zoals ze zijn. Dit zorgt ervoor dat ze merkvaster zijn. Lokale bedrijven hebben vaak een pre, omdat de innocent globalisering ziet als groot kwaad. Dit is ironisch, omdat ze ook houdt van goedkoop, wat vaak juist realiseerbaar is door massaproductie. Het liefst wil zij handgemaakt producten, kwalitatief en oncomplex.

Ook zie je de innocent terug in bedrijven die zich sterk richten op waarden. Werknemers of klanten kunnen zich zo sterk tot een bedrijf aangetrokken voelen, dat ze het voor lief nemen dat ze op andere vlakken minder aan hun trekken komen. Vaak zullen deze mensen producten niet alleen zelf afnemen, maar zo ook aanbevelen.

Aantrekkingskracht: geluk / moraal / simpel / eenvoud / eerlijkheid / positiviteit / toegankelijk / utopisch / traditioneel / naief / mystiek / heilige / romantisch / dromer

Afkeer of angst: complex / stress / negativiteit / angst / verdorven / bedrog / oneerlijk / iets verkeerd doen / bestraft worden

Voorbeeld innocent archetype: Dove commercial

Dove heeft als imago dat het gelooft in de schoonheid van vrouwen. Iedereen is anders, maar iedereen heeft mooie kanten. De wereld van Dove is oncomplex, zacht en vriendelijk. Het gaat om jou als individu en je geloof in je eigen schoonheid. Typische kenmerken van een innocent.

Positief in beeld

De innocent is toegankelijk en vriendelijk. Ze biedt een stukje paradijs door de grote, bedreigende en drukke wereld simpeler te maken. Mensen worden aangetrokken door de rust en goedheid.

Negatief in beeld

De valkuil van de Innocent is dat zij als simpel en naïef wordt gezien. Het kan zijn dat de innocent geen realistisch beeld van de werkelijkheid heeft en blijft steken in een dromerig beeld.  Daarmee wordt ze niet serieus genomen.

Past de innocent archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • een simpele oplossing aanbiedt voor een specifiek probleem
  • gevoelens oproept als goedheid, moraal, eenvoud, nostalgie en kinderlijkheid
  • wordt geassocieerd met schoon, gezond, deugdelijk en zekerheid
  • binnen de prijscategorie gemiddeld tot laag
  • producten die gemaakt zijn vanuit duidelijke waarden

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: baby gerelateerde spullen / gezin gerelateerde spullen / vakantiereizen / organisch / meditatie / schoonheidsproducten / vers voedsel

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Forest Gump / Amish / Mc Donalds

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype