archetype jester

Jester Archetype

Plezier

In het moment zijn en intens plezier hebben.

Kernwoorden: fun / liefde / spelen / optimisme

Wie is de jester archetype?

Als er iets is wat de jester graag doet dan is het wel lachen en plezier maken! Kinderen passen hier goed bij met hun spontaniteit en speelsheid. Het liefst maakt de jester natuurlijk plezier samen met anderen. Daarbij zijn ze graag de gangmaker van het feestje. De jester gelooft erin dat je jezelf kunt zijn én gewaardeerd kunt worden door anderen. Iedereen heeft behoefte aan plezier en voelt zich in bepaalde mate tot de jester aangetrokken. Hij of zij tovert een glimlach op ons gezicht en benadert zware zaken met lichtvoetigheid. Met plezier breken ze de regels, wat vaak leidt to innovatieve en out-of-the-box ideeën. De jester schenkt geen aandacht aan de rationele bezwaren over onverantwoordelijk, ongezond of illegaal gedrag. Hij gaat voor activiteiten die fun zijn en maakt het leven simpelweg leuker. Jester houden dan ook niet van mensen met een gebrek aan humor. Ernstige en saaie omgevingen gaan ze liever uit de weg. De valkuil is dat de hij alles als een grap ziet en niet serieus over de dingen wil nadenken. De jester is vaak spontaan, vriendelijk en speels. Net als kinderen houden ze veel van dieren.

Strategie

Door positieve energie en een aanstekelijke levenswijze anderen meekrijgen. Het leven als een feestje zien en anderen aan het lachen maken.

Levels jester archetype

1: Leef het leven als een spel vol met plezier.

2: Wees slim en houd een ander af en toe voor de gek. Vind manieren om dingen in het leven te transformeren tot iets moois.

3: Leef het leven in het moment en geniet van dag tot dag.

Archetype collage jester

Jester archetype producten of diensten

Marketing van de jester is grappig en vermakelijk. Vaak gaan producten of diensten gepaard met opvallende kleuren en veel actie. Hoe meer out of the box, hoe beter. De jester is erg goed in brainstormen en haalt je uit beperkt gedachtegoed. Slim zijn en nieuwe manieren van kijken zijn erg belangrijk. Producten van de jester zorgen vaak voor ontspanning en positiviteit. Bijvoorbeeld speelgoed, entertainment of snoep. Maar even goed ook professionele diensten die het leven beter maken, zoals verzekeringen. Wie kent niet de fantastische reclames van Centraal Beheer met Even Apeldoorn bellen.

Aantrekkingskracht: fun / geluk / lachen / verbinding / samenzijn / positiviteit

Afkeer of angst: verveeldheid / verdriet / eenzaamheid / negativiteit / somberheid

Voorbeeld jester archetype: Centraal Beheer commercial

De Centraal Beheer reclames staan bekend om hun verassende plot. Het blijft leuk om te bekijken en daar zit de kracht. Heb je eenmaal deze reclame gezien, dan zul je hem niet snel meer vergeten. Slim genoeg weet Centraal Beheer zich juist te distanciëren van de domheid binnen de reclame. Zij positioneren zich als de partij waar je altijd op kunt bouwen.

Positief in beeld

De jester is lichtvoetig en maakt de dingen minder zwaar door er een grappige twist aan te geven. Zij kunnen je verrassen en laten ontspannen.

Negatief in beeld

De valkuil van een komiek is dat deze kan doorslaan in zijn grappen. Zo kun je mensen afstoten omdat ze je irritant vinden in plaats van leuk. Daarnaast kan het zijn dat mensen je niet meer serieus nemen en je geen autoriteit geven.

Past de jester archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • gemiddeld tot laag geprijsd is
  • helpt om mensen te verbinden
  • gemaakt in een organisatie die past bij de jester
  • zorgt voor plezier in het leven
  • niet gericht is op zichzelf

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: snoep / bier / entertainment / vrije tijdsbesteding / kinderproducten

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Jim Carey / Jimmy Fallon / Cabaretiers

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype