archetype lover

Lover Archetype

Intimiteit

Initimiteit en sensueel genot binnen relaties ervaren.

Kernwoorden: sensueel / empathisch / rustgevend / verzachtend

Wie is de lover archetype?

De lover staat graag in het centrum van de aandacht en zoekt naar manieren om jou in te verleiden. Zij is sensueel, elegant en soms zelfs erotisch.

De lover is ook aanwezig in intense en hechte vriendschappen. De mate van intimiteit binnen een vriendschap wordt steeds groter over de tijd heen. Minnaars komen en gaan, maar vriendschappen blijven. De lover wil de positie van beste vriend, waarin je elkaar door en door kent en je speciaal bent voor de ander. Het gaat hier dus niet alleen over fysieke aantrekkingskracht, maar een diepere connectie. Veel van de eigenwaarde van de lover hangt af van hoe zij worden gezien door anderen. In het slechtste geval zijn zij nogal aanhankelijk, wanhopig op zoek naar waardering.

Maar op een dieper niveau gaat de lover voor trouw en een diepe, blijvende verbinding met de ander. Het soort dat je ziet bij een ouder echtpaar dat nog steeds verliefd hun 40 jarig huwelijk viert. De lover wil dus aantrekken, liefde geven en intimiteit en plezier ervaren. Ze wil de ander knuffelen, geheimen vertellen en met elkaar de leuke en niet leuke dingen in het leven beleven. Het level met de lover is rijk en vol vermaak en vrolijkheid.

Vaak genoeg zijn advertenties op jonge meisjes gericht met goedkope beloftes. “Koop deze jurk en je bent fantastisch”. Zulke marketing versterkt ouderwetse en oppervlakkige rolpatronen voor mannen en vrouwen. ‘De man heeft de controle en de vrouw is een lustobject.’ Het is de kunst op een dieper niveau aan te sluiten. Iemands identiteit te versterken op een goede manier. Uiteindelijk zal dit de waardering voor het merk ook veel groter maken.

Het lover archetype gaat over passie, niet alleen in ons liefdesleven, maar ook op het werk. Het vinden van liefde voor de dingen die je doet en het volgen van je hart.

Strategie

De strategie van de lover is dat zij anderen aantrekt en verleid en zo met zich meeneemt. Wees aantrekkelijk.

Levels lover archetype

1:  Ervaar sensorisch genot. Zoek romantiek en seks.

2: Volg je hart in alles wat je doet, ook je werk.

3: Accepteer jezelf en voel diepe verbintenis voelen anderen of met wat je doet.

Archetype collage lover

Lover archetype producten of diensten

De lover wil een diepe connectie voelen, veel dieper dan bij de everyman die er simpelweg bij wil horen. Merken die hier op inspelen voelen intiem, persoonlijk en sensueel. In alle communicatie van het product wil de klant zich speciaal voelen. Bijvoorbeeld in woorden als: “voor onze speciale klanten”of “Limited edition for our special club members”. Lovers vinden het fijn als er aandacht voor hen persoonlijk is. Bijvoorbeeld door het noemen van hun naam of het vragen naar hun kinderen.

Voor een lover hoef je niet perfect te zijn, maar wel open en echt. Geheimen en kwetsbaarheden dragen mee aan een interessante persoonlijkheid. Lovers houden van speciale producten, uniek en op maat gemaakt voor hen. Ze verwachten daarbij uitstekende kwaliteit. Ze zien deze producten als manieren om van het leven te genieten.

Producten zijn vaak gericht op het verkrijgen van schoonheid en het aantrekken van liefde. Ook helpen ze mee met de ontwikkeling van je identiteit, denk aan uitspraken als: “Feel like a woman”. Vrouwen lijken misschien logischer bij dit archetype, maar vergis je niet. Mannen willen ook als sexy gezien worden, denk aan verhalen waarin de held er met het meisje vandoor gaat. Denk hierbij aan producten als parfum, auto’s of horloges.

De lover is ook terug te zien in omgevingen die elegant en luxe zijn, zoals een chique restaurant. Het is de kunst om subtiel te zijn in de romantiek. Mysterieuze en onbereikbare liefde trekt meer aan dan iemand die er meteen bovenop wil springen. Suggestieve advertenties met een open einde hebben zo een enorme aantrekkingskracht. Zoals bijvoorbeeld de stoere man die in de spiegel de blik van een knappe dame opvangt. Een moment vol mogelijkheden, maar de uitkomst daar kun je alleen over fantaseren.

Lover organisatie

In een organisatie is het lover archetype zichtbaar in vriendschappelijkheid en ruimte voor gevoelens. Interieurs zijn vaak mooi en verzorgd ingericht en mensen kleden zich met aandacht. Er is aandacht voor details en verfijndheid. Alle zintuigen worden ingezet om je hele lichaam te genieten van het leven. Werknemers hebben vaak goede sociale vaardigheden en een nette manier van doen. Werknemers kunnen het goed met elkaar vinden en staan achter de waarden en visie van de organisatie. Beslissingen worden vaak democratisch genomen en met elkaar uitgevoerd. In dit soort bedrijven hangt een positieve sfeer die zorgt voor harmonie, enthousiasme en plezier. De lover archetype kun je ook terugvinden in organisaties waar een vertrouwde sfeer hangt. Je voelt je hier veilig, je kunt hier kwetsbaar zijn en er is veel aandacht voor goede communicatie.

Aantrekkingskracht: sensualiteit / betrokkenheid / verwennen / liefde / intimiteit

Afkeer of angst: afkeuring / eenzaamheid / isolatie / onzichtbaarheid / muurbloempje / ongewild

Voorbeeld lover archetype: l’Oreal Paris commercial

Deze commerical gaat over zelfvertrouwen en kunnen bereiken wat jij wilt. Alles ademt romantiek en verleiding uit. De geheimzinnige belichting, de rode kleuren en een sterke passie voor dans en muziek. Het imago van Camila Cabello is strategisch gekozen en versterkt het imago dat l’Oreal Paris wil neerzetten. De sensuele vrouw met onmetelijke aantrekkingskracht. Zij sexy en zij is succesvol.

Positief in beeld

De minnaar is goed in het contact maken met mensen. Zij weten een sterke verbinding te maken op het gevoelsniveau en hebben een onmetelijke aantrekkingskracht. Op een dieper niveau zorgen zij voor een sterke verbinding met anderen. Ook benadrukken ze de kracht die in je leeft.

Negatief in beeld

De lover kan gezien worden als zedeloos, oppervlakkig en puur op seks gericht. Reclames of merken die geen diepere laag weten aan te boren worden ook snel weer vergeten. Op de lange termijn worden mensen toch echt aangetrokken door karakter.

Past de lover archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • mensen helpt de liefde of vriendschap te vinden
  • te maken heeft met schoonheid, communicatie, sexualiteit of romantiek
  • een gemiddelde tot hoge prijs heeft
  • gemaakt is in een organisatie met een intiem en elegant imago

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: alcoholische dranken / feestelijk eten / mode / cosmetica / parfum / luxe goederen / schoonheidsproducten / therapie / coaching

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Marilyn Manroe

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype