outlaw archetype

Outlaw Archetype

Bevrijding

De bestaande orde op zijn kop zetten en vernietigen wat niet werkt.

Kernwoorden: storend / rebellerend / competitief

Wie is de outlaw archetype?

De outlaws zijn revolutionaire en rebellerende figuren. Zij hebben een sterke hang naar vrijheid en minachten regeltjes en conformerend gedrag. Hoewel deze rebel een goed hart heeft, is woede vaak onderdeel van hun motivatie. Ze houden van shockeren en deinzen nergens voor terug. De outlaws houden van vechten en zijn anarchistisch ingesteld. Ze hebben een heel sterk geloof in eigen kunnen en gaan voor het uiterste. Ze hebben daarbij schijt aan wat een ander vindt.

Outlaws kunnen ze zich sterk keren tegen gevestigde systemen en overheersing. In zijn slechtste vorm is de outlaw een crimineel, die gaat voor eigen gewin. In het beste geval is deze een romanticus die onrecht aanvecht.

De hero is op zoek naar bewondering, maar de outlaw vindt ontzag genoeg. Beiden voelen ze woede naar anderen. De outlaw is daarbij meer op zichzelf gericht. Ze voelen zich zich sneller vernederd of betutteld en daarmee vervreemd van anderen. De outlaw kan zich onbeschermd voelen door de overheid en breekt de wet om te overleven. Soms is het moeilijk om te zien of het hier gaat om het herstellen of het vernietigen van onze beschaving.

Zowel de explorer als de outlaw staan alleen en aan de rand van de samenleving. De explorer is op zoek naar vrijheid voor zichzelf. Maar de outlaw wil verstoring, shock, revolutie en opwinding. Dit archetype wil macht door verstoring. Deze personen voelen zich ook vaak aangetrokken tot dingen die slecht voor je zijn.

Strategie

De huidige situatie aanvechten door middel van verstoring en shock.

Levels outlaw archetype

1: De buitenstaander die zich tegen de groep afzet. Niet conformeren naar de heersende norm moraal.

2: Schokkeren en verstoren.

3: Een revolutie starten.

Archetype collage outlaw

Outlaw archetype producten of diensten

Een outlaw merk zet zich af tegen de gevestigde orde, zoals bijvoorbeeld Apple. Het positioneert zichzelf bewust als een merk dat dingen anders doet en de macht terugbrengt naar de mensen.

Hoe braver de consument, hoe sterker het verlangen ook eens uit te breken. Daarmee bieden merken of producten een manier aan om eens stoom af te blazen of avontuur te vinden. Dit verlangen is het sterkst bij jongvolwassenen die zichzelf aan het ontdekken zijn. Ze zetten zich af tegen de iedereen die hen in een hokje wil duwen. De outlaw wil zich niet conformeren, dus marketing komt het beste tot zijn recht in producten die puur op outlaws zijn gericht. Begrijp dat de meeste mensen gewoon brave burgers zijn, die bij dit archetype hun zwarte kant even naar buiten laten komen.

Typische voorbeelden van producten zijn drank en sigaretten. Maar ook sommige automerken richten zich op hen die willen uitbreken. Omdat er een zekere agressie bij outlaws zit, zijn mannen vaker de doelgroep dan vrouwen.

Aantrekkingskracht: vrijheid / verandering / rechtvaardigheid / wraak / onafhankelijkheid

Afkeer of angst: dienstbare houding / conform gedrag / zelfgenoegzaamheid / afhankelijkheid / aanvaarding / machteloosheid

Voorbeeld outlaw archetype: Harley-Davidson

Een heel bekend outlaw merk: Harley Davidson. De teksten laten zien dat op zoek gaan naar betekenis simpel is met deze motor. Rondscheuren in mooie omgevingen. Naakt of juist met je spijkerbroek aan in het water springen. Het maakt hen niets uit wat hoort. Ze zijn zo rebels dat een politieagent de boel in de gaten houdt. Deze outlaw houdt van vrij en woest. Dit zie je ook terug in de kleding, de schokkerige manier van filmen en de sepia met zwarte tinten.

Positief in beeld

Door hun moed en kracht kunnen deze rebellen het onmogelijke bereiken. Ze zijn niet bang om in actie te komen en dragen veel energie met zich mee. Hiermee zorgen ze voor een unieke en sterke positie op de markt. Ze zijn brutaal en hebben het lef om te experimenteren. Daardoor trekken ze de aandacht naar zich toe en weten ze veel gedaan te krijgen. Vaak is er een sterk groepsgevoel doordat zij zich gezamenlijk ergens tegen afzetten.

Negatief in beeld

De positieve kanten van de rebel kunnen zich ook tegen hem keren. Zo kan de rebel gelijkgestemden aantrekken, maar anderen juist afstoten. Mensen kunnen zich niet op hun gemak voelen in deze harde wereld en deze als negatief of irritant ervaren. Het gevaar bestaat dan dat je niet serieus genomen wordt. Je wilt namelijk wel aandacht op je merk, maar geen negatieve aandacht. Rebellerend gedrag kan soms als moedig gezien worden, maar in het slechtste geval als crimineel.

Past de outlaw archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • klanten en werknemers heeft die zich buiten de normale maatschappij voelen staan
  • mensen trekt die zich identificeren zich met andere waarden dan de standaard
  • een component van verstoring of verwoesting heeft
  • eigenlijk slecht is voor een mens
  • nieuwe, revolutionaire ideeën bevat
  • gaat over individuele vrijheid

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: Mobiliteit / constructie / alcohol / tabak / tattoo shops / films / popsterren

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Richard Branson / Robin Hood / Zorro / hippies / Madonna / Trump / Hell’s angels / Unabomber

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype