Explorer archetype

Explorer Archetype

Vrijheid

Over het ontdekken en ervaren van vrijheid en een hoger doel.

Kernwoorden: durf / spanning / ontdekken

Wie is de explorer archetype?

De explorer is actief op zoek naar een betere wereld. Ze worden gedreven door een diep verlangen om in de buitenwereld hun identiteit te vinden. Ze maken een zoektocht naar iets dat past bij hun verlangens, voorkeuren en hoop. Het belangrijkste voor een explorer is de vrijheid om de wereld te kunnen ontdekken en zo uit te vinden wie je bent. Uiteindelijk wil de explorer net als de innocent het ‘beloofde land’ vinden.

Denk aan het beeld van iemand op de top van de berg. Hij of zij kijkt naar beneden met een gemengd gevoel van ontzag, rusteloosheid, eenzaamheid en vreugde.

De kleding van een explorer is casual, stoer en functioneel. De explorer is rusteloos en wil zich niet graag binden. Hij is dan ook op zijn hoede voor iets wat zijn vrijheid beperkt of hem bindt (hypotheek). Omdat jongeren en twintigers nog sterk op zoek zijn naar hun eigen identiteit past dit archetype hen vaak goed. Een andere fase waar de explorer sterk tot uiting komt is de middelbare leeftijd. Denk ook aan mannen en vrouwen in een mid-life crisis die het roer omgooien. Een scheiding of een onbehaaglijk gevoel van ‘is dit het nou’ zorgt voor een nieuwe zoektocht.

Explorers weten hoe het is om een outsider te zijn. Waar de outlaw bewust zich afzet tegen de heersende orde, wil de explorer op zoek gaan naar wie hij is en waar hij thuis hoort. De hero archetype zou gaan vechten voor een betere wereld, maar de explorer gaat als solist op zoek naar wat voor hem goed past. De explorer is dus vaak genoeg alleen op zijn reis en houdt ervan om op zijn eigen benen te staan. De reis van de explorer kan ook spiritueel zijn, zoekend naar antwoorden op grote levensvragen.

Explorer marketing werkt het beste door naar de innerlijke reis te kijken. Denk je zelf in dat je gevangen zit in dit leven verlangend naar meer vrijheid en avontuur, naar iets dat groter is.

Strategie

De explorer helpt je op je reis en zoektocht naar vrijheid, naar jezelf en naar een betere wereld.

Levels explorer archetype

De explorer wordt getriggerd door ongenoegen, rusteloosheid, verveling of verlangen.

1: Ga op weg de natuur in, ontdek de wereld en ga de uitdaging aan

2: Ontdek je eigen onafhankelijkheid en zoek vervulling op

3: Druk je eigen individualiteit en uniekheid uit

Archetype collage explorer

Explorer archetype producten of diensten

Merken met het explorer archetype helpen mensen hun ware bestemming te vinden. Zij reiken hierbij alle middelen die onderweg nodig zijn aan. Dit kan letterlijk zijn, zoals een bergbeklimuitrusting. Maar ook figuurlijk, zoals een goed boek.

Veel automerken passen bij dit archetype, wat je dan ook vaak terugziet in alle reclames. Een stoere auto die in berglandschap rijdt en de moeilijkste terreinen weet te overwinnen. De zon geeft een mooie warme gloed op de glimmende lak.

De explorer houdt van reizen, dus merken met enigszins exotische kanten passen hier goed bij. Bijvoorbeeld koffie- of theemerken, zoals Starbucks. Maar ook een merk als Airbnb wat zich focust op reizen en nieuwe ervaringen opdoen.

Aantrekkingskracht: avontuur / ontdekken / onbekend / zelfontwikkeling / vrijheid / uitdaging

Afkeer of angst: opsluiting / immobiliteit / gevangenschap / voorzichtig / beknelling / in de val lopen / innerlijke leegte / niets zijn

Voorbeeld explorer archetype: Discovery commercial

Discovery Channel gaat eigenlijk alleen maar over het ontdekken van de wereld. Vaak zijn prachtige beelden te zien van avontuurlijke reizen. Programmamakers bij Discovery zijn vaak ruig en stoer, maar wel vriendelijk. Bedenk dat de reis opzich zelf het doel is. Ze willen de wereld niet schokkeren of veranderen, simpelweg ontdekken. Dit gevoel wordt benadrukt doordat de beelden veel zijn opgenomen met een camera die stil staat. Je bent als kijker letterlijk aan het observeren.

Positief in beeld

De explorer trekt mensen aan door waarden als vrijheid en zelf ontwikkeling. Dit zijn populaire thema’s voor mensen die hun basisbehoeftes prima op orde hebben, maar zoeken naar meer.

Negatief in beeld

De valkuil van de explorer is dat hij zo vrij is dat niemand weet wie hij precies is. Avontuur is leuk, maar mensen zijn uiteindelijk op zoek naar een plek waar ze zich thuis voelen. Het is de uitdaging voor de explorer om zowel vrijheid als geborgenheid te geven. Een explorer die niet goed tot uiting komt is iemand die eindeloos blijft zoeken en nooit ergens bij hoort. In een explorer organisatie is het belangrijk dat er genoeg structuur is, zodat er geen anarchie ontstaat waarin men niets gedaan krijgt.

Past de explorer archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • mensen vrij en individualistisch laat voelen
  • dat een pionier is en niet-conformerend ingesteld
  • ruig en stoer is, bruikbaar in de natuur, onderweg of in gevaarlijke situaties
  • gemaakt wordt in een explorer organisatie

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: kleding / vervoersmiddelen / buitensport uitrusting / reisbenodigdheden / exotisch eten / scholen / martial arts / avontuurlijke reizen

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Indiana Jones / David Attenborough

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype