Sage archetype

Sage Archetype

Begrijpen

Over de zoektocht naar waarheid en wijsheid.

Kernwoorden: kennis / begeleiden / zelfverzekerd

Wie is de sage archetype?

De sage heeft veel vertrouwen in het kunnen van de mens. Door steeds weer te blijven leren en groeien komt er een betere wereld tot stand. In dit proces willen zij graag de vrijheid hebben om zelf na te denken en hun eigen mening te vormen. Denk aan de researcher, leraar, journalist of expert. De sage wordt graag geassocieerd met verstandig en intelligent. Het kan wel zijn dat er wat gebrek aan charisma en sociaal vermogen is. Vaak is de sage erg behulpzaam en kan hij lang op een onderwerp doorgaan. De sage geeft je het vertrouwen dat je met alle benodigde kennis zelf de juiste beslissing kunt maken voor wat waarheid is. Mensen worden omringt door keuzes en zijn hongerig naar iemand die hen kan leiden. Coaches zijn bijvoorbeeld enorm populair en in elke categorie te vinden. Vaak zit hierin ook een spiritueel component, niet alleen wijsheid, maar ook vrede wordt gezocht.

Strategie

De sage helpt je om wijsheid te verkrijgen en je leven een hoger doel te geven. Zet analyse en verstand in om de wereld te begrijpen.

Levels sage archetype

1: Zoek naar de absolute waarheid, kijk uit naar experts

2: Heb een kritische houding, een sceptische blik en een scherp verstand. Het doel is om zelf een expert te worden.

3: Bereik wijsheid en meesterlijkheid

Archetype collage_ Sage

Sage archetype organisatie en producten

Deze organisaties zien zichzelf vaak als educatief of experts. Binnen de organisatie is veel ruimte om te blijven leren, analyseren en uitdenken (R&D). Er is veel vertrouwen in het kunnen van werknemers en dat zij zelf de juiste beslissingen zullen maken. Werknemers hebben hun eigen klok en doen het werk op hun eigen manier. Ze zijn soms sceptisch over het beslissingsvermogen van hoger management. Vaak zijn deze bedrijven meer ingericht op ontwikkeling dan op controle en hiërarchie.

Een sage merk zal veel investeren in het creëren van geloofwaardigheid. Waarom zouden mensen anders naar je luisteren? Een sage consument wil zich graag competent, slim en in controle voelen. Als ze het gevoel krijgen te worden gedwongen dan gaan de hakken in het zand. Gebruik dus geen harde verkoopmiddelen, maar rationele overtuigingen. Deze consument wil graag informatie over de kwaliteit en kosten van een product of dienst.

Iemand die zichzelf in dit proces als een expert zal voelen zal sneller overgaan tot een aankoop. Onduidelijkheid en verwarring hebben het tegenovergestelde effect. Versterk het gevoel van wijsheid in deze consument en geef een product met veel kwaliteit. Dan zal de sage je belonen met loyaliteit.

Aantrekkingskracht: wijsheid / intelligentie / expertise / informatie / invloed

Afkeer of angst: onbezonnen / onwetend / misleiding / onnauwkeurig / machteloos / genegeerd

Voorbeeld sage archetype: Oxford University commercial

Een mooi voorbeeld van een sage is Oxford University. De op een na beste universiteit in de wereld presenteert zich als de plaats om je opleiding te volgen. Het hele filmpje lang krijgen we feiten te zien, waarmee ze inspelen op het rationele karakter. Merk ook de kleuren op, deze hebben een lage verzadiging en gaan richting bruin. De muziek in ingetogen en er is veel aandacht voor history en cultuur. Allemaal kenmerken die passen bij de sage.

Positief in beeld

De sage trekt mensen aan door hen te helpen een expert te worden. Hij is de leraar die begeleidt en je naar een hoger niveau brengt. Hij geeft daarmee ook veel vertrouwen in het eigen kunnen van een persoon.

Negatief in beeld

De sage kan blijven hangen in het eindeloos bestuderen van dingen, zonder daar iets mee te doen. Sommige beslissingen in het leven laten zich niet beredeneren. Een andere valkuil van de sage is dat zij overheersend wordent en er geen ruimte voor de leerweg van de persoon zelf meer is. Hierdoor staat hij ontwikkeling in de weg en creëert hij frustratie en ergernis. Mensen willen autonoom zijn en op basis van objectieve informatie bepalen wat zij waardevol vinden. Als er een overtuiging wordt opgedrongen leidt dit tot negatieve reacties.

Past de sage archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • informatie of expertise verstrekt naar klanten
  • klanten aanmoedigt om zelf na te denken
  • gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten of esoterische kennis
  • met data aantoonbaar kan maken wat de kwaliteit van het merk is
  • differentieert van andere producten, waarvan de kwaliteit onzeker is
  • wordt verstrekt in een typische sage omgeving

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: journalistiek / research / boeken / coach / adviseur / juridisch / scholen / consultancies

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Gandalf / Einstein / Stephen Hawking

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype