Creator archetype

Creator Archetype

Innovatie

Over het creeëren van blijvende waarde. Het geven van concrete vorm aan visie.

Kernwoorden: inspiratie / durf / provocatie

Wie is de creator archetype?

De creator archetype is een maker die zichzelf uitdrukt in een fysieke vorm. Denk aan artiesten, schrijvers, kunstenaars, ontwerpers en muzikanten. Een creator is niet bezig met conformeren of erbij horen. Het doel is zelfexpressie en creatie. Authetiek zijn is enorm belangrijk en creators hebben een sterke drang om dingen te maken en innoveren. Ze geloven in de kracht van verbeelding en bouwen zo mee aan de wereld van de toekomst. Vaak hebben creators veel zelfreflectie, waarbij ze vaak genoeg te hard zijn voor zichzelf. Bang dat hun werk niet goed genoeg is. Het zijn dan ook perfectionisten.

Creators willen vrij zijn om te maken wat ze willen. Ze mogen ook graag bestaande systemen afbreken en betere opbouwen. Ze geloven dat structuur zorgt voor betere resultaten. Zij houden van innovatie en schoonheid. Ze omringen zich graag met mooie producten, zoals speciale kleding, meubels en kunst.

Of je nu creatief bent of niet, iedereen heeft drang om zichzelf te uiten in spullen om zich heen.

Strategie

De creator inspireert door artistieke vaardigheden. Ze biedt mogelijkheden aan mensen om zichzelf te uiten.

Levels creator archetype

1: Wees creatief of innovatief op een imitatieniveau

2: Geef vorm aan je eigen visie.

3: Creeër structuren die de maatschappij en cultuur blijvend beïnvloeden

Archetype collage creator

Creator archetype producten of diensten

Creator producten of diensten helpen anderen om zichzelf te uiten. Denk aan decoratie in huis, maar ook muziek of kunst. Producten die mensen zelf een creator laten worden zijn bijvoorbeeld: naaimachine, muurverf, magazines over tuinen of balletschoenen. Vaak is er niet zozeer nadruk op het product zelf, maar meer op wat je hiermee bereikt. Ze verkopen de droom: jij kunt prachtige dingen maken! Het vermogen om zelf mooie dingen te maken geeft een bepaalde vorm van controle. Hoe minder controle mensen op hun leven hebben, hoe sterker het verlangen naar creativiteit. Mensen willen hun eigen identiteit kunnen uiten.

Creator archetype organisatie

In creator organisaties is er veel vrijheid om dingen op je eigen manier te doen. Vaak is er meer nadruk op kwaliteit dan op maximale winst. Creators hebben een hekel aan een lage prijs voor hun werk, omdat dit hun als persoon onderwaardeert. Creator organisaties vind je bijvoorbeeld in omgevingen met kunst, design, marketing of op plekken waar je creatief moet denken.

Aantrekkingskracht: creatie / originaliteit / visie / verbeelding / verwezenlijking / dynamiek / opvallen

Afkeer of angst: saai / bekend / onverschilligheid / kopiëren / fantasieloos

Voorbeeld creator archetype: Skillshare commercial

Skillshare is overduidelijk een creator merk. In de commercial is nauwelijks aandacht voor skillshare als een platform. Het draait om de persoon die jij kunt worden. Haal het creatieve in je naar buiten en express yourself. Merk ook op dat er geen nadruk is op succes, maar puur op persoonlijke ontwikkeling. De toon is vriendelijk en inspirerend. 

Positief in beeld

Een creator heeft vaak een sterke visie waarmee zij mensen aantrekken. Ze zijn anders en inspirerend. Daarmee krijgen ze loyale klanten die fan van hun merk zijn.

Negatief in beeld

De creator is vaak een perfectionist die tot het uiterste gaat om het beste te krijgen. Ook kan originaliteit een doel opzich worden in plaats van een middel. Hiermee kan ze uit het oog verliezen waar men echt baat bij heeft.

Past de creator archetype bij jou?

Heb jij een merk of product dat:

  • mensen helpt met zelfexpressie of creativiteit
  • ligt in het vlak van design en (technologische) innovatie
  • vrijheid biedt aan de klant om zelf keuzes te maken
  • een doe-het-zelf element heeft
  • gemaakt wordt in een creator organisatie

Productcategoriën of omgevingen die goed passen: muziek / kunst / beeldend / design / marketing / schoonheid / educatie / dans / fitness

Voorbeeld bekende persoonlijkheden: Mozart / Pablo Picaso 

Meer lezen over archetypes?

Merk Persona voor branding
Ruler archetype