Montio_strategie

Wat is strategie en waarom is het nodig?

Je wilt je bedrijf of organisatie op een professionele vormgeven. Meestal wordt als eerste gedacht aan een logo en vervolgens een bijpassende huisstijl.

Maar hoe zorg je voor een diepere connectie met je klanten? Hoe zorg je dat je visuele en tekstuele communicatie met elkaar in één lijn liggen? Hoe weet je waar jij je op moet focussen om zoveel mogelijk waarde te creëren? Kortom hoe zorg je voor een juiste positie in de markt?

Kopiëren van anderen werkt niet

Het is verleidelijk om te kijken wat anderen doen en hier delen van te kopiëren. Maar er zoveel verschillende merken, stijlen en manieren van communicatie. Ben je aan het kopiëren dan blijf je telkens weer over te stappen op een nieuwe stijl of een nieuw idee. Om er dan uiteindelijk achter te komen dat dit niet werkt. En daarna weer verder te gaan met een nieuw idee dat je hebt gezien. Je kunt eindeloos hiermee doorgaan, maar het zal uiteindelijk alleen maar frustratie zorgen. Om te weten wat je moet doen heb je focus nodig. Dat betekent allereerst dat je weet wie jijzelf bent en hoe jij jezelf wilt presenteren.

De 12 archetypes voor merken

Ik heb al vele jaren merken voorzien van een visuele identiteit en ging meestal af op mijn onderbuik gevoel daarbij. Tot ik de theorie las over de 12 archetypes en een wereld ging voor mij open. Deze theorie beschrijft 12 verschillende persoonlijkheden. Hier kun je elk goed gepositioneerd merk bij indelen. De meeste merken gebruiken een combinatie van 1 of 2 van deze persoonlijkheden. Hierdoor heb je een krachtige hoofdpersoonlijkheid en een aanvullende persoonlijkheid die deze ondersteunt. Het gebruik van een archetype combinatie zorgt ervoor dat je weet op welke manier je mensen moet aanspreken. Daarbij zorg je ervoor dat al je communicatie uitingen bij elkaar aansluiten.

Mensen willen geen zaken doen met een bedrijf, maar samenwerken met een persoon

De meeste mensen worden niet zo enthousiast van bedrijven die geld aan ze willen verdienen. Uiteindelijk gaat het er allemaal om dat een merk van toegevoegde waarde is. Jij wilt met jouw product of dienst een ander verder helpen. Mensen zijn sociaal ingesteld en willen zich graag verbinden met andere mensen. Door je merk een persoonlijkheid te geven trek je mensen aan op een dieper niveau.

Ken je iemand die van alles een beetje is en daarmee uiteindelijk van niets een heleboel? Dit zorgt niet echt voor interesse in die persoon. Hoe meer persoonlijkheid, hoe sterker de aantrekkingskracht. Mensen met zogezegd een echt eigen karakter die zijn interessant. Dat trekt aan en met deze mensen kun je een diepere verbinding voelen.

Breng al je communicatie in één lijn en zorg voor vertrouwen

Het is super belangrijk voor een merk om een duidelijke persoonlijkheid te hebben. Dit zorgt ervoor dat je interessant bent en aantrekt. Ook helpt dit jezelf in het vormgeven van je identiteit en je communicatie. Zorg ervoor dat alles wat je doet bij elkaar past en aansluit bij jouw merk en je doelgroep.

Door al je communicatie uitingen in één lijn met elkaar te houden zorg je voor vertrouwen in je merk. Vertrouwen geldt op meerdere manieren. Aan de ene kant is dit het gevoel dat je de ander mag, dat er een goed mens in de ander schuilt. Aan de andere kant is er het vertrouwen in het kunnen van die ander. Deze persoon in competent en van waarde voor mij. Ik heb het express over een persoon. Want in het beste geval zien mensen jouw merk of product als een persoon. Ieder mens is uiteindelijk op zoek naar persoonlijkheden die ze sympathiek vinden en van waarde voor hem of haar zijn.

Dit systeem is anders

Ik heb vaak genoeg gemerkt dat het ontwikkelen van een merk uiteindelijk neer kwam op het maken van een huisstijl. Er wordt een soort van idee van de doelgroep gegeven en wat kernwoorden opgeschreven. Uiteindelijk wordt er een logo ontworpen en een huisstijl passend hierbij gemaakt. Vaak wordt daarbij een website, in zo’n beetje dezelfde huisstijl, opgezet waarop alle producten en diensten worden uitgestald. Vervolgens wordt er enorm veel moeite gestoken in marketing met alle bijbehorende budgetten. De realiteit kan dan behoorlijk tegenvallen. Met een logo en een huisstijl lijk je namelijk al snel heel wat, maar het gaat alleen over een uiterlijk. Het fundament is veel belangrijker en zorgt dat uiteindelijk alle visuele en tekstuele communicatie past bij je merk. Het opzetten van een strategie is cruciaal voor het slagen van je merk.

> Strategie uitzetten