Hoe krijg je aandacht, zonder te moeten schreeuwen?
De online wereld lijkt wel te exploderen soms, zoveel meningen, zoveel content. Harder schreeuwen kan een verleidelijke manier zijn om op te willen vallen. Als je maar veel deelt of schrijft of veel marketing gebruikt krijg je de aandacht. Natuurlijk, het zijn middelen om meer mensen naar je toe te trekken. Maar steeds aan een ander moeten trekken of behoeftes creëren is vaak geen leuke manier van werken.
Veelgemaakte fouten
Een aantal fouten die je als bedrijf kunt maken:
- Heel veel geld en tijd investeren aan marketing, maar niet aan branding
- Niet nadenken over de rol die je merk speelt voor je klant
- Een analyse van je doelgroep maken en vervolgens jezelf precies zo presenteren om aansluiting te vinden.
- Allerlei positieve eigenschappen (persoonlijkheden) willen voor je merk, maar er met geen één bovenuit steken. Wie alles wil zijn, is niets.
“If people believe they share values with a company, they will stay loyal to the brand.”
Howard Schultz – Starbucks
Verbinding & duurzaam ondernemen
Een andere manier van aandacht krijgen is door verbinding te zoeken met je doelgroep op een persoonlijk niveau. Dit kan alleen als je daadwerkelijk gefocust bent op wie zij zijn en wat zij willen. Mijn hoofdvraag is daarom: op welke manier ben jij van waarde voor anderen met wat jij doet? Door te weten wie je wilt aanspreken, zul je sneller aansluiting vinden. Door te weten welke uitdagingen er zijn, krijg je inzicht in waar mensen echt behoefte aan hebben. Dit is voor mij essentieel voor duurzaam ondernemen. Hierbij heb je het oprechte verlangen om de ander van waarde te voorzien op de lange termijn. Als je weet welke vraag er bij je doelgroep leeft, kun je ook begrijpen aan welke oplossing ze behoefte hebben. Mensen willen verbinding hebben met andere mensen, niet met producten.
Een hele belangrijke vraag die nog wel eens overgeslagen wordt is de volgende:
Hoofdvraag
Aan wat voor soort persoonlijkheid heeft je doelgroep behoefte op het moment dat ze zaken doen met jou?
Ken je de rol die jij inneemt voor de ander?
Door een antwoord te krijgen op die vraag weet je welke rol jij als onderneming inneemt in het leven van de ander. Zo creëer je een persoonlijkheid die aantrekkingskracht heeft. Het zorgt ervoor dat je niet steeds bezig bent met aandacht opeisen, maar dat je vanzelf aandacht krijgt omdat mensen graag meer van je willen weten. Het simpelweg leuk vinden om interactie met je te hebben en inzien dat jij van waarde voor hen bent.
Hoe ontwikkel je een Brand Persona?
Meer informatie over het maken van een aantrekkelijke persoonlijk (brand persona) lees je hier:
Een prachtig voorbeeld: Beflamboyant
Prachtig voorbeeld vind ik het schoenenmerk Beflamboyant. Zij produceren vegan en duurzame schoenen handgemaakt in Portugal tegen een eerlijke prijs. Aan alles voel je dat het ze menens is en dat ze schoenen willen maken op de juist manier. Ze zijn enorm begaan met het milieu en hebben een enorm respect voor dieren en hun medewerkers.
Een gedeelde visie
In alle communicatie zie je deze visie terugkomen. Kleurgebruik, foto’s en verpakking zijn allemaal in één lijn met elkaar. Ik heb enorm veel respect dat deze designers zo’n oprecht verlangen hebben steeds een stapje verder te gaan, maar op een manier die niet schadelijk is voor anderen. Naast dat hun sneaker designs me aanspreken voel ik me vooral aangetrokken tot hun visie en hun persoonlijkheid. Daar maak ik graag deel vanuit.
Op de website legt Flamboyant precies uit hoe de schoenen worden gemaakt en nemen je graag mee in hun verhaal. Ze zijn transparant over de milieubelasting en gebruikte materialen.
Storytelling en kloppende visuele communicatie
Storytelling is enorm krachtig als het gaat om het maken van een persoonlijke connectie. Je hebt niet meer het gevoel dat het om het product alleen gaat, maar je staat in verbinding met mensen. En mensen houden van mensen die ergens voor staan.
De huisstijl is in lijn met het gevoel wat ze willen overdragen en consistent doorgevoerd. Graphics en kleurgebruik matchen met elkaar op alle gebieden.
Een speciale behandeling
Ze geven een persoonlijke touch aan je bestelling door er iets speciaals van te maken. Toen ik hun schoenen binnenkreeg zat er een matje met zaadjes bij voor een extra groene twist.
Black Friday hebben ze gezien als een kans op iets goed te doen en niet mee te gaan in de koopgekte.
Our Black Friday mantra is #BuyNothingDoSomething, so we want to challenge you to do something. Not that you buy a pair of sneakers, we want to be honest and only encourage you to buy something if you really need it. If you don’t need a vegan pair of sneakers, please don’t buy from us. Seriously.
Communiceer je waarden en trek meer mensen aan die bij je passen
Het is voor merken en organisaties steeds belangrijker om niet alleen je product of dienst te laten zien, maar ook je waarden te communiceren. Dit trekt mensen aan die graag met je in contact staan.