Hoe krijg je aandacht, zonder te schreeuwen?
Door een persoonlijkheid te hebben als merk trek je mensen op een dieper niveau aan. Dat is branding in plaats van marketing.
Door een persoonlijkheid te hebben als merk trek je mensen op een dieper niveau aan. Dat is branding in plaats van marketing.
Merkpersona’s
Sterke merken hebben een sterke persoonlijkheid. Merk archetypes helpen met het omschrijven van een sterke persoonlijkheid. De tool is geen trucje waarmee je zomaar meer aandacht krijgt. Het begint met de zoektocht naar wie jij bent en waar je voor staat. En welke rol jij vervult voor je klant.
Archetypes zijn zo een hulpmiddel om je te focussen op een specifieke rol. Omdat je hiermee sterker en aantrekkelijker bent voor je doelgroep.
Door hun moed en kracht kunnen deze rebellen het onmogelijke bereiken. Ze zijn niet bang om in actie te komen en dragen veel energie met zich mee. Hiermee zorgen ze voor een unieke en sterke positie op de markt. Ze zijn brutaal en hebben het lef om te experimenteren. Daardoor trekken ze de aandacht naar zich toe en weten ze veel gedaan te krijgen. Vaak is er een sterk groepsgevoel doordat zij zich gezamenlijk ergens tegen afzetten.
Als magician bezit je de kracht om aandacht aan te trekken. Iedereen wil een leven met geluk en verbetering. Heb je eenmaal geproefd van de mogelijkheden van deze betoveraar dan wil je graag meer van hetzelfde. Voorwaarde is natuurlijk wel absolute kwaliteit. Door het positieve karakter willen mensen graag bij hen horen.
De held geeft je het geloof dat alles mogelijk is als je alles geeft. Door deze krachtige persoonlijkheid weten ze mensen in beweging te krijgen. Neemt de held je mee dan heb je het gevoel dat je de wereld aankunt. De held is een voorbeeld voor anderen en inspireert om in beweging te komen. De winnaarsmentaliteit van een bedrijf zie je terug in de kwaliteit van hun producten. Ook is de held ideologisch gedreven en zetten ze zich sterk in voor een betere wereld.
De minnaar is goed in het contact maken met mensen. Zij weten een sterke verbinding te maken op het gevoelsniveau en hebben een onmetelijke aantrekkingskracht. Op een dieper niveau zorgen zij voor een sterke verbinding met anderen. Ook benadrukken ze de kracht die in je leeft.
De jester is lichtvoetig en maakt de dingen minder zwaar door er een grappige twist aan te geven. Zij kunnen je verrassen en laten ontspannen.
De gewone man vormt voor niemand een bedreiging, daarom maakt hij snel vrienden. Hij wordt gezien als betrouwbaar en stabiel. Merken binnen dit archetype focussen zich vaak op het middensegment in de markt. Het deel dat er niet onder- of bovenuit steekt, maar wel een groot gedeelte is van de gehele markt beslaat. Daarmee is er genoeg mogelijkheid om een juiste afzetmarkt te vinden en winst te maken.
The caregiver archetype is een altruïstisch persoon. Ze heeft veel compassie en wil graag de ander helpen. Ze houdt niet van moeilijkheden en van instabiliteit. Niet eens zozeer voor zichzelf, maar vooral de mensen die zich niet goed weten te redden in het leven. Betekenis vind je door anderen te helpen en dit mag de nodige moeite kosten. Denk bijvoorbeeld aan verplegers en leraren. De dienstverlener heeft het beste met jou voor. Dat maakt dat mensen hen snel zien als betrouwbaar en van toegevoegde waarde.
De heerser is een krachtig persoon en krijgt daarmee veel gedaan. Men wil bij hem horen om zichzelf ook sterk en succesvol te voelen. Het past goed bij omgevingen waar controle en macht zorgen voor structuur en stabiliteit.
Een creator heeft vaak een sterke visie waarmee zij mensen aantrekken. Ze zijn anders en inspirerend. Daarmee krijgen ze loyale klanten die fan van hun merk zijn. Mooie dingen maken en uniek zijn, is een doel opzich voor de creator.
De innocent is toegankelijk en vriendelijk. Ze biedt een stukje paradijs door de grote, bedreigende en drukke wereld simpeler te maken. Mensen worden aangetrokken door de rust en goedheid.
De sage trekt mensen aan door hen te helpen een expert te worden. Hij is de leraar die begeleidt en je naar een hoger niveau brengt. Hij geeft daarmee ook veel vertrouwen in het eigen kunnen van een persoon.
De explorer trekt mensen aan door waarden als vrijheid en zelf ontwikkeling. Dit zijn populaire thema’s voor mensen die hun basisbehoeftes prima op orde hebben, maar zoeken naar meer. Vaak is dit archetype ook te vinden bij natuurgerelateerde merken.
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.
Accept settingsHide notification onlySettingsWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: